Eetu Ihanamäki matkalla kohti Universiadeja

18.7.2023

Suomen Olympiakomitea on nimennyt joukkueen kesäuniversiadeihin Kiinan Chengduun. Universiadit oli alun perin tarkoitus järjestää elokuussa 2021, mutta kisoja jouduttiin siirtämään koronapandemian vuoksi kaksi kertaa.

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö on valinnut joukkueen edustamaan Suomea 28.7.-8.8.2023 kisattaviin kesäuniversiadeihin. Chengdun universiadeissa kilpaillaan 18 lajissa ja kisoihin odotetaan 8 000 osallistujaa yli sadasta maasta.

Suomalaisjudoa kilpailuissa edustavat paitsi Nokian Judon Eetu Ihanamäki, myös Pihla Matikainen Maskun Temposta, Emilia Kanerva Kirkkonummen Judoseurasta ja Turpal Djoukaev Hämeenlinnan Judoseurasta.

Huippu-urheiluyksikkö on valinnut joukkueeseen urheilijoita, joilla se arvioi olevan kansainvälisten näyttöjen sekä urheilijoiden ja joukkueiden kehitysennusteen perusteella realistinen mahdollisuus sijoittua lajista riippuen kahdeksan tai kuudentoista parhaan joukkoon.

– Tässä kohtaa joukkueeseen valittiin 39 urheilijaa yhdeksästä eri lajista. Joukkue täydentyy vielä heinäkuussa yleisurheilijoilla ja miesten ja naisten koripallojoukkueisiin nimettävillä pelaajilla. Hienoa, että urheilijamme pääsevät taas muutaman vuoden tauon jälkeen tavoittelemaan menestystä kesäuniversiadeissa, toteaa Suomen joukkueen johtaja Jukka Tirri.  (Olympiakomitea.fi)

Tällä hetkellä Ihanamäki valmistautuu Universiadeihin Hollannissa Papendalin Olympic Training Campilla ja palaa Suomeen perjantaina. Matka kohti Kiinaa alkaa sunnuntaina.