Eetu Ihanamäellä Suomenmestaruus - Tero Mustelinille veteraanipronssia

8.5.2022

Eetu Ihanamäki kukisti finaalissa Oskari Mäkisen jatkoajalla

Eetu Ihanamäki ylsi ensimmäiseen miesten Suomemestaruuteensa viikonloppuna. Vahvana haastajana Lempäälän Ideaparkin Bläk Boks -areenalla järjestettyihin kilpailuihin lähtenyt Ihanamäki kukisti edellisvuosina kärkisijoja hallinneet ennakkosuosikit. Nokian Judoa kilpailuissa edustivat myös Reigal Põltsam ja veteraaneissa Tero Mustelin.

Ihanamäen alle 81-kilon painoluokka oli erittäin kovatasoinen – ennakkosuosikkeina edellisvuoden mestari Oskari Mäkinen ja hopeamitalisti Aku Laakkonen.

Ensimmäiset kolme otteluaan Ihanamäki selvitti varmoin 10-0 voitoin sekä heitoin että vahvan mattotyöskentelyn ansiosta. Neljäs ottelu oli äärimmäisen tasainen kamppailu Helsingin Meidokanin Aku Laakkosta vastaan. Ottelu ratkaistiinkin vasta jatkoajalla lähes kahdeksan minuutin ottelemisen jälkeen.

Semifinaalista tuli vähintäänkin yhtä tiukka jatkoaikakamppailu myöskin Meidokanin Eetu Heinosta vastaan. Resepti oli edellisen ottelun kaltainen ja Ihanamäki raivasi tiensä loppuotteluun mestaruuttaan puolustavaa Nummelan Judon Oskari Mäkistä vastaan.

Finaali oli vauhdikas ottelu jossa kummallakaan virheisiin ei ollut varaa ja ratkaisu nähtiin jälleen jatkoajalla. Ihanamäen kestävyys ei pettänyt ja ottelun hallinta siirtyi minuuttien kuluessa yhä vahvemmin nokialaiselle. Kultamitalin tuonut ratkaiseva suoritus nähtiin kahdeksan otteluminuutin kohdalla.

Alle 23-vuotiaiden maajoukkueeseen kuuluva Ihanamäki suorittaa tällä hetkellä asepalvelusta Puolustusvoimien Urheilukoulussa ja harjoittelee Helsingissä pääkaupunkiseudun urheiluakatemiassa. Seuraava koitos on edessä kesäkuussa, kun Ihanamäki matkustaa Madridiin European Open –kilpailuihin.

90-kiloisissa otellut, vielä alle 18-vuotiaiden ikäluokkaan kuuluva Reigal Põltsam haki vasta kokemusta aikuisten tatameilta ja jäi ilman otteluvoittoja. Kokemus jäi kuitenkin positiivisen puolelle ja Põltsam kykeni ajoittain haastamaan kokeneempia kilpakumppaneitaan. Mustelin puolestaan täydensi Nokian Judon mitalitiliä ottamalla veteraanien SM-pronssin.

Kilpailuissa oli mukana 25 seuraa. Nokian Judo sijoittui mitalitilastossa jaetulle kahdeksannelle tilalle, joka on seuran historian paras suoritus aikuisten SM-tasolla. Mitalitilaston voitti Kirkkonummen Judoseura kahdella kultamitalillaan.