Nokian Judo juhli syntymäpäiväänsä: mittariin tuli 20 vuotta

18.3.2022

7.3.2002 perustettu Nokian Judo juhlisti kahden vuosikymmenen mittaista taivaltaan Nokialla Alisniemen saunalla Porintien varressa. Paikalla oli sekä nuorenpaa että vanhempaa jäsenistöä ja kokoustamaan kokoontunut johtokunta mukaanlukien yhä mukana olevat perustajajäsenet: Esko Favén, Samad Mabrouk ja Otto Favén.

Tilaisuuden yhteydessä jo vuosikymmeniä judotoiminnassa aktiivisena voimana ollut, Tampereen Fusegissa 70-luvulla judon aloittanut Nokian Judon pitkäaikainen entinen puheenjohtaja Esko Favén palkittiin Suomen Judoliiton hopeisella ansiomerkillä. Esko Favén on nykyään Nokian Judon kunniapuheenjohtaja vaikkakin yhä aktiivisena taustavaikuttajana mukana.

- Suomen Judoliiton puolesta esitän kiitokset hyvästä ja ansiokkaasta työstä sekä voimia sen jatkamiseen, välitti tilaisuuteen terveisensä Judoliiton puheenjohtaja Esa Niemi. Hän myös onnitteli tilaisuudessa diplominsa saaneita uusia kelta- ja oranssivöisiä judokanalkuja.

Palkinnon ojensi Judoliiton hallituksen jäsen ja maajoukkuejudoka Eetu Ihanamäen äiti Tuija Ihanamäki. Onnittelut välitti tapahtumaan myös Judoliiton valmennusvaliokunnan puheenjohtaja Mika Mukkula.

Nokian Judo sai alkunsa kaupungin 2000-luvun alun virkeän iltapäiväkerhotoiminnan myötä. Samad Mabrouk ja Otto Favén vetivät painimolskilla yhdessä harjoituksia, ja niiden suosio oli niin suuri, että pian päätettiin perustaa oma seura. Paitsi Esko Favénilla ja muilla seuran aktiivitoimijoilla, myös Jukka Niemisellä, silloisella Nokian Kaupungin nuoriso- ja liikuntatoimenjohtajalla oli tässä ansiokas rooli: molski vaihtui lajin kannalta oleelliseen tatamiin.

Seuran eteenpäin vievänä voimana – puheenjohtajana ja valmentajana - toimii tällä hetkellä Tero Mustelin. Koronapandemian haasteista huolimatta seuran toiminta ei ole ollut missään vaiheessa pysähdyksissä, harjoiteltu on vaikka sitten ohjatusti ulkona. Tämä on torjunut pandemian pahimmat vauriot vaikkakin jäsenmäärä onkin pudonnut.

Nyt katseet ovat tiukasti tulevassa syksyssä: uudet kurssit pyritään aloittamaan vahvasti ja toimintaa entisestään kehittämään.

Juhlallisuudet jatkuivat Alisniemen saunalla rennoissa tunnelmissa. Erinomainen syntymäpäiväkakku keräsi kehuja ja ahkerimpia avannossa kävijöitä olivat pienimmät junnut jotka eivät kylmää näyttäneet kaihtavan.