Judolähettiläät vievät liikunnan iloa kouluihin

29.3.2023

Jani Palu ja Veera Rauta ovat Nokian Judon judokoita, jotka ovat käyneet Judolähettiläs –koulutuksen Varalan urheiluopistolla. Koulutuksen tavoitteena on ollut oppia, kuinka pitää judollinen liikuntatunti omassa koulussa ja viedä liikuntaharrastusta sekä liikunnan iloa eteenpäin. Koulutuksen järjestivät yhteistyössä Lempäälän, Tampereen ja Nokian judoseurat.

- Judolähettiläänä on parasta, että pääsee innostamaan muita uudesta harrastuksesta. Koulussa oppilaat ovat tykänneet, kertoo Veera Rauta.

Liikunnan iloa ja uusia ystäviä. Ohjelmaan on kuulunut kuperkeikkoja, lihaskuntoa parin kanssa, polttopalloa ja tietenkin itse judoon tutustumista. Vastaanotto on ollut positiivista.

Myllyhaan koululla Jani ja Veera olivat esittelemässä judoa harrastepäivänä. Lisäksi lähettiläät ovat ohjanneet liikuntatunteja. Vierailuja on kertynyt muutama ja innokkaiden judolähettiläiden mukaan lisää olisi luvassa. Tämän lisäksi molemmat ovat innostuneet myös itse harjoitusten ohjaamisesta omassakin seurassa.

- Judolähettiläänä olemisessa on parasta kun saa innostettua uusia kavereita mukaan judoon. Oppilaat ovat ottaneet tunnit hyvillä mielin vastaan, kertoo Jani Palu. Tosin opettajat ovat kuulemma heittoja kauhistelleetkin – oppilailta tosin kuultiin hurraahuutoja.

Matalan kynnyksen kokeilemista, uuteen tutustumista, liikkumaan innostamista, rohkeutta, yhteistyötä ja toisen kunnioittamista. Arvoja jotka oppilaalta oppilaalle siirtyvät judolähettilästoiminnan kautta. Toiminnalle on suunniteltu jatkoa ja se ei ainakaan Veeran ja Janin innostuksesta ole kiinni.

- Olisi tosi kiva käydä myös muissa kouluissa ja päiväkodeissa pitämässä judollisia liikuntatunteja, miettii Veera tulevaa.