Fitjudo – Iloa ja itsensä ylittämistä

2.11.2023

Nokian Judo on urheiluseura, mutta matalan kynnyksen mahdollisuuksia tarjotaan jokaiselle. Nokian Judo on aloittanut myös vähän liikkuville aikuisille suunnatun Fitjudon joka onkin koonnut tiiviin ja yhteisöllisen ryhmän kokoontumaan kerran viikossa tatamille.

Harjoituksissa treenataan, mutta myös kannustetaan toisia. Aina ei voi osata heti tai onnistua, yrittäminen on tärkeintä. Tatamilla touhutaan monipuolisesti niin parin kanssa kuin ilman. Kehonhallintaa ja kestävyyttä, omien rajojen puitteissa.

- Iloa ja naurua on mukana joka kerta, ihana seura ja onhan tässä liikkuvuus parantunut, kertoo väsynyt mutta iloinen Hanna Palu sunnuntain harjoituksen jälkeen.

Fitjudo on uusi Suomen Judoliiton aikuisliikunnan asiantuntijoiden kehittämä turvallinen ja matalan kynnyksen liikuntamuoto. Tatami on alustana monipuolinen ja tavoitteena on kehittää tasapuolisesti kaikkia ominaisuuksia liikkuvuudesta lihaskestävyyteen. Pitkänkin tauon jälkeen Fitjudo on koettu turvalliseksi tavaksi palata liikunnan pariin.

- Parasta on ollut kun näkee liikunnan ilon, itsensä ylittämisen ja uusien liikkeiden oppimisen, kuvaa reilun tunnin harjoitusta ohjaajan näkökulmasta Annika Mustelin.

- Pelottavan näköisen heitot, tatamiin putoaminen, kuristukset ja käsilukot saattavat nostaa etenkin aikuisten kynnystä judon kokeilulle. Tämä sopii juuri matalan kynnyksen liikuntamuodoksi ja aikuisille hyvin, vaikka oma liikunnan harrastaminen olisikin jäänyt vähemmälle, kertoo ohjaajana myös toimiva Tuija Ihanamäki.

Näyttää siltä että Fitjudo on löytänyt paikkansa Nokian Judon kurssien joukossa. Yhdessä kokoontuva ryhmä on vielä pieni mutta sitäkin tiiviimpi.

- Ryhmän koko on myös tärkeä pitää sopivana, että Tuijan kanssa me molemmat ehdimme antaa riittävästi huomiota jokaiselle, päättää Mustelin.