Eetu Ihanamäki U23 EM-pronssille

21.11.2023

Eetu Ihanamäki otti pronssia alle 23-vuotiaiden EM-kilpailuissa. Mitaliin vaadittiin neljä otteluvoittoa. Ihanamäestä tuli samalla Nokian Judon ensimmäinen arvokisamitalisti.

– Aika tyyliltään haastavia vastustajia oli tänään. Otteissa jäi vähän jälkeen mutta matto toimi hyvin. Tämä oli viimeinen mahdollisuus nuorempien mitaliin niin hienoa että se tuli, kertoi tuore EM-mitalisti Ihanamäki.

Nokian Judolle päivä on historiallinen, koska kyseessä on seuran ensimmäinen arvokisamitali. Saavutus on erinomainen esimerkki myös siitä, kuinka polku huipulle on tavoitettavissa myös pienestä suomalaisesta seurasta.

– Hieno päivä Eetulle tänään viiden ottelun jälkeen. Kovan työn jälkeen hän ansaitsee tämän mitalin. Tämä vuosi oli vain valmistautumista tähän kilpailuun. Hän onnistui täällä, teki hyvää työtä, valmistautuminen onnistui ja tuloksena oli mitali näissä kilpailuissa, kertoo valmentajana kilpailuissa toiminut päävalmentaja Rok Draksic.

Alle 81-kilon painoluokassa otellut Ihanamäki kukisti ensimmäisellä kierroksella Serbian Boris Rutovicin sidonnalla. Toisen kierroksen ottelua ehti kulua vain 15 sekuntia. Ihanamäki päätti ottelun Kata-Otoshilla.

Kolmas ottelu oli tiukka kamppailu Sveitsin Loic Gerosaa vastaan. Sidontavoitto vei Ihanamäen semifinaaliin, jossa vastaan asettui Belgian Jarne Duyck. Belgialainen osoittautui vahvemmaksi ja eteni finaaliin.

Pronssiottelussa Ihanamäki sai vastaansa Ukrainan Vladyslav Kolobovin. Ottelun aikana Ihanamäki onnistui jälleen Kata-Otoshilla waza-arin arvoisesti, ja onnistui säilyttämään johtoasemansa loppuun asti.

– Pronssiotteluun pystyin latautumaan hyvin. Siinä sain pidettyä johdon loppuun asti, Ihanamäki kertoo.

Kilpailujen tarkemmat tulokset ja kaaviot löytyvät osoitteesta judotv.com. Lisätietoa myös Euroopan Judounionin nettisivuilta osoitteesta eju.net.